آپنه‌ی انسدادی خواب سبب افزایش خطر رتینوپاتی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می‌شود

 4 ژوئیه 2017- تحقیقات نشان می دهد که آپنه‌ی انسدادی خواب (OSA) موجب افزایش خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می‌شود.

آپنه‌ی انسدادی خواب یکی از عوامل پیش بینی کننده‌ی مستقل برای پیشرفت رتینوپاتی دیابتی است اما استفاده از دستگاه‌های OSA می تواند خطر ابتلا به رتینوپاتی را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، کاهش دهد.

 محققان دانشگاه بیرمنگام اعلام کردند که به مطالعات بیشتری برای ارزیابی تأثیر درمان OSA بر رتینوپاتی دیابتی نیاز دارند. در مطالعه‌ای که پیش از مطالعه‌ی اخیر انجام شده بود ارتباط OSA با رتینوپاتی دیابتی کشف شده بود، اما مکانیسم تأثیر OSA بر پیشرفت رتینوپاتی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مشخص نشده بود.

 دانشمندان در این مطالعه به نظارت بر 230 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 که قبلاً به بیماری OSAیا هر نوع بیماری تنفسی دیگر مبتلا نبودند، پرداختند و آنها را برای رتینوپاتی دیابتی و OSA آزمایش کردند.

محققان پس از متوسط 43 ماه پیگیری، دریافتند که شیوع رتینوپاتی دیابتی در افرادیکه به OSA مبتلا هستند، بیش از افرادیست که به OSA مبتلا نمی‌باشند و احتمال ابتلا به رتینوپاتی شدید در افراد مبتلا به OSAبیشتر است.

درمان با دستگاه‌های CPAP که فشار مثبت را برای جلوگیری از انسداد راههای هوایی در حین خواب ایجاد می‌کنند، خطر ابتلا به رتینوپاتی پیشرفته را در مقایسه با عدم استفاده از این دستگاه، کاهش می‌دهد.

 دکتر Abd Tahrani گفت: یافته‌ها ما از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا درک ما را از پیشرفت رتینوپاتی دیابتی به منظور یافتن درمانهای جدید بهبود می‌بخشد، پس از اعلام این نتایج بسیار مهم است که پزشکان از خطر OSA بر پیشرفت رتینوپاتی شدید در  مبتلا به دیابت نوع 2 آگاه باشند و درمانها و اقدامات پیشگیرانه‌ی مناسب را انجام  دهند.

 پزشکان باید آپنه‌ی انسدادی خواب را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بررسی کنند، زیرا OSA در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بسیار شایع است.

نتایج این مطالعه در مجله‌ی آمریکایی American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine منتشر شد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jul/obstructive-sleep-apnea-increases-retinopathy-risk-in-type-2-diabetes-94626714.html